Dyslexie kan alleen worden vastgesteld als er sprake is van een ernstig én hardnekkig probleem. Daarom kijken we allereerst naar de schoolresultaten van uw kind en naar de extra hulp die al geboden is. Als daaruit voldoende aanwijzingen komen dat er gedacht kan worden aan dyslexie, kan een onderzoek worden afgenomen. Dit zijn verschillende testen waarbij vooral gekeken wordt naar het huidige niveau van lezen en spellen en de onderliggende factoren die de lees-en spellingontwikkeling belemmeren. Die onderliggende factoren noemen we het ‘dyslexietyperend cognitief profiel’. Verder wordt een aantal geheugentesten afgenomen en wordt gekeken naar het automatiseren van het rekenen. Tot slot wordt de competentiebeleving in kaart gebracht: hoe tevreden is uw kind over onder andere zijn of haar schoolse vaardigheden, sociale contacten en gedrag.

Een dyslexie-onderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:

  • didactisch onderzoek naar lezen en spellen
  • onderzoek naar de dyslexie typerende cognitieve vaardigheden
  • onderzoek naar geheugen en automatiseringsvaardigheden
  • indien gewenst onderzoek naar sociaal-emotioneel functioneren/zelfbeeld
  • als het nodig is om naast het algemene dyslexieonderzoek ook onderzoek te doen naar de intelligentie, dan wordt dit met u besproken